Velkuan saaristolaisyhdistys ry on perustettu kylätoimikuntana huhtikuussa 1996 ja merkitty yhdistysrekisteriin marraskuussa 2002. Samalla yhdistyksen nimi muutettiin Velkuan saaristolaisyhdistykseksi, joka kuvaa paremmin nykyisin Naantaliin kuuluvan Velkuan kylän levittäymistä eri saarille.

Yhdistyksessä on mukana sekä ympärivuotisia että vapaa-ajan asukkaita ja sen tarkoituksena on Velkuan alueen kaikinpuolinen kehittäminen ja edunvalvonta. Haluamme toimia kylän eduksi yhteistyössä kyläläisten, kesäasukkaiden, paikallisten yhdistysten ja yritysten sekä Naantalin kaupungin eri toimijoiden kanssa.

Viestintää, viihtyisyyttä, tapahtumia ja toimintaa

Yhdistyksen toiminta on keskittynyt viestintään, asuinympäristön viihtyisyyden lisäämiseen, tapahtumien ja retkien järjestämiseen, nuorisotoimintaan ja edunvalvontaan.

Ylläpidämme ja huollamme mm. Henttulan luontopolkua, Teersalon rannan ympäristöä ja matonpesupaikkaa ja järjestämme jokakeväisen yhteisen uimarannan siivousurakan. Järjestämme saaristotaitojen vahvistamiseen tähtääviä toimintoja nuorille ja lapsille. Osallistumme tapahtumien ja retkien tuottamiseen ympäri vuoden. Neuvomme ja autamme monissa asioissa, oli kyse lossiaikataulun löytämisestä tai uimarannalle unohtuneen tavaran postituksesta.

Eräs toimintamme kulmakivistä on kohtaamisten mahdollistaminen, niin kasvokkain kuin myös sähköisissä ympäristöissä. Näin uudet ja vanhat kyläläiset tai muuten vain kylän asioista kiinnostuneet voivat vaihtaa ajatuksia ja tutustua toisiinsa. Yhdessä toimiminen vahvistaa me-henkeä, olemmepa ympärivuotisia tai mökkeileviä velkualaisia.

Tervetuloa jäseneksi

Velkuan viiri toimii kylämme tunnuksena. Paikallisella viirillä liputtaminen on hieno tapa, onpa kyseessä talo tai mökki. Tietenkin kannattaa myös liittyä jäseneksi  ja ennen kaikkea osallistua toimintaan. Tervetuloa!